Vaak horen we: “Doe maar gewoon een simpele website.” Wat moet jouw website doen? Toch niet iets onbelangrijks of iets simpels?
Jij bent ondernemer en hebt iets belangrijks of moois te delen? Misschien wil je een online business starten? Dan wil je misschien naast online aanwezig ook goed vindbaar zijn. Wat je doel ook is, een sterke website is natuurlijk een noodzakelijke eerste stap. Wil je een nieuwe website laten maken dan is de eerste vraag: “Wat voor website heb ik nodig?”
Een handig begin is de vraag hoe jij wil communiceren met je doelgroep. Dat bepaalt voor een groot deel het website-ontwerp dat jouw plannen laat werken. Doelen, wensen, targets en integraties met andere systemen worden hierin opgenomen. Dan pas komt de volgende stap, waarin design, huisstijl en uitstraling aan bod komen.
Voordat we je een overzicht geven van de verschillende website-toepassingen, zijn dit de eigenschappen waaraan iedere website zou moeten voldoen:
Doel
Een sterke website is gebouwd met het doel als uitgangspunt
Gebruiksvriendelijk
Een sterke website is intuïtief en maakt het de bezoeker gemakkelijk
Vertrouwen
Een sterke website straalt expertise en professionaliteit uit
Veilig
Een sterke website is up-to-date en goed beveiligd, zowel voor de eigenaar als voor de gebruiker
Responsive
Een sterke website kan overweg met alle formaten schermen en browsers
Laadsnelheid
Een sterke website laat bezoekers en Google niet wachten en laad snel
SEO
Een sterke website is op logische en gewenste zoektermen gemakkelijk vindbaar
Dit zijn de belangrijkste eigenschappen voor iedere website, maar welke verschillende soorten websites zijn er nou?
Dit zijn de belangrijkste eigenschappen voor iedere website, maar welke verschillende soorten websites zijn er nou?
Bedrijfswebsite
Deze ook wel gewoon zakelijke website genoemd, is een verzamelnaam voor websites waarmee een bedrijf zichzelf presenteert. Noem het een uitgebreid visitekaartje met de huisstijl , de services, de mensen erachter en de contactgegevens.
De eenvoudige conversie website
Deze website is een verkoopsite, maar nog niet echt een webshop, waarbij de focus echter ligt op een gepresenteerd product of dienst. Hierbij wordt de bezoeker middels een funnel naar een beslismoment geleid. Conversie is het grote doel. Deze sites worden vaak ingezet bij de verkoop van digitale diensten.
Online brochure
Bij de lancering of het onder de aandacht brengen van een product of dienst kun je gebruik maken van een brochure website. Mogelijkheden, specificaties, variaties en eventueel downloadbare handleidingen staan hierin centraal.
E-commerce website
Dit is natuurlijk de webshop. De online winkel met belangrijke onderdelen zoals productpresentatie, voorraadbeheer, verzendopties, betaalmodule, emailnotificatie en reviews. Ook synchronisatie met offline voorraad- en kassa-systemen behoort tot de mogelijkheden.
Reserverings of afspraken website
Als opticien, sportschool of beautysalon kun je gebruik maken van een website waarop klanten, leden of cliënten zelf een afspraak kunnen maken. Gaat het om bijvoorbeeld een B&B dan kun je hier ook een betaalmodule aan koppelen.
Landingspagina
Soms is een website slechts een pagina met 1 enkel doel. De entree hierbij is vanuit een advertentie, een banner, een social media-uiting of een andere link elders. Het doel is conversie: een bezoeker de mogelijkheid bieden een product te bestellen, een afspraak te laten maken, in te schrijven voor een nieuwsbrief of cursus of simpelweg om te controleren hoe een advertentie werkt. Dit wordt vaak ingezet voor AB-testen.
Persoonlijke websites
Dit zijn websites waar mensen hun persoonlijke ervaringen delen. Een voorbeeld is de blog – Dit is eigenlijk een van de oorspronkelijke mogelijkheden van WordPress – waarin je ‘volgers’ op de hoogte houd met jouw ervaringen in geïllustreerde artikelen. Lezers kunnen hier vervolgens reacties bij plaatsen.
Een ander persoonlijke website is de online cv waarmee je jezelf profileert en toekomstige werkgevers of opdrachtgevers wil overtuigen van jouw kennis en kunde.
Magazine of newsmedia
Een krant of magazine met hoog frequent geplaatste nieuwscontent in verschillende categorieën en een archief. Artikelen kunnen op verschillende manieren worden geordend, gepresenteerd, al of niet met mogelijkheid om erop te reageren. Artikelen kunnen naar wens achter een betaalmuur worden geplaatst, waarbij abonnees verschillende rechten kunnen krijgen.
Portfolio
Een website voor een kunstenaar, designer, architect of galerie met een grote focus op de weergave van de creaties, projecten en eventuele opdrachtgevers. Het gebruik van beeld is hier prominent. En het design? We nemen aan dat de uitstraling moet passen bij de ‘handtekening’ die jij graag onder je werk zet.
Educatief
Een typische website met veel mogelijkheden: lesblokken volgen, koppeling met Microsoft Teams, tentamens afnemen, downloaden, uploaden, rechtenstructuren, cursusblokken naar wens combineren, inlog met verschillende bevoegdheden, samenwerken, een databank met standaardoplossingen en meer.
Webportal
Online bewaren, delen en ophalen van gegevens over producten, bestellingen of financiën. Bekijk de planning van medische behandelingen, activiteiten, diensten, evenementen of trainingen. Alles achter een persoonlijke login.
Entertainment
Youtube is hiervan wellicht het bekendste voorbeeld. Websites die gemaakt en gevuld worden om bezoekers voor langer tijd vertier te bieden met spelletjes of audiovisuele of andere content. Mogelijkheden tot gratis en premium gebruik.
Online Forum
Een discussieplatform, vaak achter een login, met een centraal thema. Specialisten, experts en leken met dezelfde interesse kunnen elkaar helpen, adviseren of informeren. Content is in veel gevallen beperkt tot vragen en de reacties daarop. Deelname is vaak op aanvraag en ter beoordeling om te waarborgen dat het deelnemersveld betrokken raakt. Reclames zijn niet gewenst, net als ongepaste uitingen.1 of meerdere modorators beoordelen houden dit in de gaten en grijpen in als het niet volgens de regels gaat.
Non-profit
Dit is ook weer een variant op de zakelijks website, maar met een ander, niet-commercieel, oogmerk. Het doel van deze websites is informeren, bewust maken of waarschuwen van de doelgroep. Als het om een stukje crowdfunding gaat, kan er een webshop met check-out aan toegevoegd worden. Ook kunnen elementen van een magazine of een forum worden gebruikt.
Vraag en antwoord of wiki
Wie heeft er nog nooit op gezocht en informatie gevonden op Wikipedia? Dit is een voorbeeld van een site waar veel antwoorden te vinden zijn op vaak gestelde vragen. Soms kunnen bezoekers ook content-bezorgers zijn of zelfs redacteur. Het kan als autonome website of als een onderdeel van een andere website gebruikt worden. Onderwerpen den doelen kunnen aan de doelgroep worden aangepast. Een vaak gebruikte toepassing is de sectie met ‘veel gestelde vragen’ en ‘meeste oplossingen’ op websites van dienstverleners.
Marktplaatsen
Er bestaat natuurlijk een website deze naam. Daar is bijna alles te koop. Er zijn echter nog veel meer sites met de zelfde functie onder een andere naam, waar gebruikers, kopers en verkopers allemaal gebruik maken van dezelfde handelsplaats. Ieder specifiek marktsegment kent wel een eigen handelsplatform.
Natuurlijk kun je diverse van de hierboven genoemde websites combineren in 1 website. Als je dit doet, laat het dan wel functioneel zijn. Naast elkaar gehanteerde functionaliteit is vaak duidelijker en effectiever. Wat voor jou bij elkaar lijkt te horen is voor een (be)zoeker niet persé ook zo. Zo is een bedrijfspresentatie met een vacature-overzicht niet slim te combineren met een product dat je aan de markt wil presenteren.
Of bel rechtstreeks: